Archiwalna fotografia Peronu i Dworca niezwykłej urody... Jak czytam, Dworzec "zdegradowany" (podobnie jak setki innych w Polsce - niestety)... Jeszcze nawet w latach 90-tych funkcjonował całkiem dobrze...
Niestety, degradacja koleji w Lubaniu miała ścisły zwiazek z upadkiem miejscowych ZNTK i fabryk włókienniczych do których wiele osób dojeżdżało pociagami. Najpierw padla lokalna linia do Leśnej. Jeszcze kilka lat temu na linii Jelenia Góra - Węgliniec było 10 par pociagów w tym jeden pośpiech, kilka par osobówek do Zgorzelca przez Mikułową, z moich obserwacji pamiętam że nawet składy odjezdzajace z Jelonki w godzinach poza szczytem cieszyły sie dobrą frekwencją.Potem nastąpił marazm - przewozy do Zgorzelca zawieszono a na głównej linii liczba par pociagów spadła do 2 a liczba podróżnych drastycznie spadła Naszczęście ostatnio w organizacji ruchu kolejowego biorą udział samorządy i od nowego rozkłądu jazdy liczba par pociagów na linii Węgliniec-Jelonka zwiększyła się. Są też bezposrednie pociagi do Wrocławia!!!
No to jeszcze parę słów ode mnie-dworzec PKP Lubań ma układ klinowy tzn. "wbija się" pomiędzy pomiędzy linię kolejową Wrocław-Lubań-Gorlitz a jej odnogę do Węglinca i dalej przez Żary do Zielonej Góry i to te dwie linie zdeterminowały taki a nie inny układ dworca (mimo, iż stacja obsługiwała wielki ruch osobowy i towarowy nie dorobiła się peronów wyspowych z przejściami podziemnymi tak jak to ma miejsce minn. w Marciszowie, Gryfowie Śląskim czy Jaworzynie Śląskiej) Charakterystyczny dla stacji jest dojazd - ulica ślepo kończąca się małą pętlą po obu stronach wysadzana drzewami. Prowadzi ona bezpośrednio do centrum miasta. Dworzec ma niezbyt dogodne połozenie gdyż mimo, iż znajduje się blisko historycznego centrum jednakowoż wcale daleko od blokowisk położonych na wschodzie miasta co niestety wpłynęło również na potoki podróżnych w pociagach. Nie mniej jednak Lubań tak czy siak jest ośrodkiem dla którego wogóle coś jeździ po linii Jelenia Góra - Węgliniec, w pozostałych miasteczkach i wioskach jak Gryfów Śląski czy Olszyna potoki podróżnych są niesatysfakcjonujące biorac pod uwagę ich potencjał ludzki. Niestety, ciagła żonglerka rozkładem jazdy wielu pasazerów zniecheciła do korzystania z PKP, swój wkład miała takze likwidacja loklanego przemysłu o czym już wcześniej pisałem.