MENU
Pierwszy wagon motorowy (VT) produkcji WUMAG Zgorzelec dla Kolejki Izerskiej na moście w Orłowicach. Choć zakup lekkiego taboru był właściwym kierunkiem dla lokalnych kolejek, które przegrywały w okresie międzywojennym z powszechniejącą motoryzacją, to jednak ten wagon nie rozwiązywał problemów spółki - był zbyt mały (31 miejsc) i nie posiadał sprzęgów, przez co nie nadawał się do kombinowania składów z doczepami. Na linii kursował przez niecały rok (1934/1935), po czym został sprzedany/przekazany dla Kolejki Bolesławieckiej (Bolesławiec - Nowa Wieś Grodziska). Mimo tych niedoskonałości była to pionierska inicjatywa dla wykorzystania spalinowych wagonów silnikowych na liniach prywatnych operatorów. W następnych latach pomysł znalazł naśladowców na innych liniach w Niemczech, a WUMAG wyprodukował do wybuchu wojny ponad 30 motoraków. Skan kartki ze zbioru A. Pacześniaka.

Dodał: moose° - Data: 2012-02-26 20:45:13 - Odsłon: 2646
Lata 1934-1935


Most nad Kwisą w Orłowicach to największa budowla inżynieryjna na trasie dawnej kolejki i zarazem wiadukt nad drogą kołową z Krobicy do Świeradowa. Most ma długość całkowitą 82 m x`i składa się z 5 przęseł. Skrajne przęsła ok. 5 metrowej długości wspierają się na kamiennych, sklepionych podporach. Pozostałe trzy przęsła wspierają się na dwóch filarach licowanych piaskowcem. Środkowe, najdłuższe przęsło dł. 27 m zbudowane jest w nitowanej kratownicy bez paraboli, z jazdą górą, a pozostałe dwa przęsła po 14 metrów to blachownica z dwuteowników. Most został uszkodzony w maju 1945 r. przez wycofujących się hitlerowców. Z tego powodu ponowne otwarcie linii dla ruchu możliwe było dopiero w grudniu 1946 roku.

W wyniku przeprowadzonej analizy stanu technicznego mostu, wykonanej w listopadzie 2021 r., oceniono stan mostu jako dostateczny, ale nie nadający się do ruchu pojazdów szynowych w ramach planowanej rewitalizacji linii 336. W zaleceniach po przeglądzie zarekomendowano wymianę istniejącego przęsła kratownicowego w całości z uwagi na typ konstrukcji przęsła, jego wykonanie w technologii nitowanej oraz bardzo duży zakres koniecznych wymian i wzmocnień przy trudnościach realizacyjnych z tym związanych.

(moose)

  • /foto/6751/6751408m.jpg
    1908
  • /foto/6963/6963392m.jpg
    1908
  • /foto/6963/6963393m.jpg
    1908
  • /foto/438/438823m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/5248/5248847m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/6396/6396784m.jpg
    1909
  • /foto/7003/7003505m.jpg
    1910
  • /foto/286/286453m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/6525/6525579m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/438/438914m.jpg
    1934
  • /foto/3879/3879298m.jpg
    1937
  • /foto/427/427862m.jpg
    2011
  • /foto/10684/10684467m.jpg
    2023
  • /foto/10684/10684468m.jpg
    2023
  • /foto/10684/10684469m.jpg
    2023
  • /foto/10684/10684471m.jpg
    2023
  • /foto/10684/10684472m.jpg
    2023

Zbiory prywatne - moose

Poprzednie: Kościół ewangelicki (nie istnieje) Strona Główna Następne: Panoramy i widoki Olszyny